Põhikompetentsid
International Coach Federation (ICF) on määratlenud üksteist coaching’u põhikompetentsi, et tänapäevased coaching’us kasutatavad pädevused ja suundumused oleksid laialdasemalt mõistetud. Samuti on need toetavaks võrdlusbaasiks coaching‘u väljaõppeprogrammide vahel valimisel.
Lisaks on ICF’i poolt defineeritud coaching‘u mõiste ja põhikompetentsid ICF coach’ide pädevuse hindamise aluseks.
ICF defineerib coaching‘ut kui inspireerivat ja loomingulist partnerlust, mille käigus julgustab coach oma kliente nende professionaalset ja isiklikku potentsiaali maksimaalselt ära kasutama. Põhikompetentsid on jagatud nelja suuremasse gruppi vastavalt sellele, kuidas nad loogiliselt ning parimale praktikale tuginedes kokku sobivad. Kompetentside grupid ja nende alamkategooriad ei ole esitatud tähtsuse järjekorras. See tähendab, et need põhikompetentsid on professionaalse coach’i jaoks ühtviisi olulised ja tähtsad.
A. Alusteadmised
1. Eetikakoodeksi ja ametialaste standardite järgmine
2. Kokkuleppe sõlmimine
B. Koostöösuhte loomine
3. Usalduse ja läheduse loomine kliendiga
4. Kohalolu
C. Efektiivne kommunikatsioon
5. Aktiivne kuulamine
6. Mõjukate küsimuste esitamine
7. Tõhus suhtlus
D. Õppimise hõlbustamine ja tulemused
8. Teadlikkuse suurendamine
9. Tegevuste kavandamine
10. Planeerimine ja eesmärkide seadmine
11. Arengu juhtimine ja vastutus
A. Alusteadmised
1. Eetikakoodeksi ja ametialaste standardite järgmine — coaching‘u eetika ja standardite mõistmine ning suutlikkus neid sobivalt rakendada.
1. (Coach) mõistab ICF eetikakoodeksit ja lähtub sellest oma töös (vt ICF eetikakoodeksi III osa ).
2. Mõistab ja järgib kõiki ICF’i eetilisi tõekspidamisi ja regulatsioone (vt loend ).
3. Suudab coaching‘ut teistest arengut toetavatest meetoditest nagu nt konsultatsioon, psühhoteraapia, mentorlus jt selgelt eristada.
Suunab kliendi vajadusel teise professionaali juurde ning mõistab, kui see on vajalik.
2. Kokkuleppe sõlmimine—Suutlikkus mõista, mida koostöö endast kujutab ning milliseid kokkuleppeid on selle protsessi ja suhte loomiseks tarvilik nii olemasolevate kui uute klientidega sõlmida.
1. Mõistab ja on pädev kliendiga arutama nendevahelise suhte tingimuste, õiguste ja kohustuste üle (nt logistika, tasud, aegade/kohtumiste planeerimine, kolmandate osapoolte kaasamine, kui selleks tekib vajadus, jmt).
2. Lepib kokku selle, mida on coaching‘ust oodata ja mida mitte ning milline on osapoolte vastutus tulemuste saavutamisel.
3. Otsustab, kas tema coaching‘u meetodid sobivad kliendi vajadustega.
B. Koostöösuhte loomine
3. Usalduse ja läheduse loomine—Oskus luua turvaline ja toetav keskkond, mis tugineb vastastikusel austusel ja usaldusel.
1. Tunneb siirast huvi oma kliendi heaolu ja tuleviku vastu.
2. On oma tegemistes alati usaldusväärne, aus ja siiras.
3. Sõlmib selged ja mõistetavad kokkulepped ning peab kinni antud lubadustest.
4. Suhtub lugupidavalt kliendi arusaamade, õpistiilide ja isiksuse vastu.
5. On toetav ning innustab klienti võtma ette käitumuslikke muudatusi ja proovima uusi tegevusi ka siis, kui kliendil tuleb võtta riske või on hirm läbikukkumise ees.
6. Küsib kliendilt luba coaching‘uks kliendi jaoks tundlikel või uutel teemadel.
4. Kohalolu — Oskus olla kogu coaching‘u protsessi jooksul kohal ning luua kliendiga spontaanne suhe, kasutades avatud, paindlikku ning veenvat stiili.
1. Hoiab kliendiga suheldes oma tähelepanu käesoleval hetkel ning on pühendunud protsessile.
2.Teadvustab oma intuitsiooni ning usaldab oma sisemist teadmist – “usaldab oma kõhutunnet.”
3.On avatud uutele teadmisele ning on valmis võtma riske.
4.Näeb mitmeid erinevaid viise kliendiga töötamiseks ning valib antud hetkel kõige paremini toimiva meetodi.
5.Kasutab huumorit pingevaba ja positiivse meeleolu loomiseks.
6.On piisavalt enesekindel, et nihutada olemasolevaid piire ja katsetada uusi erinevateid võimalusi.
7.On enesekindel, suudab töötada tugevate emotsioonidega ning ei lase ennast kaasa tõmmata kliendi tunnetest.
C. Efektiivne kommunikatsioon
5. Aktiivne kuulamine—Oskus täielikult keskenduda sellele, mida klient ütleb või jätab ütlemata, mõista öeldut kliendi soovide ja vajaduste kontekstis, ning toetada kliendi eneseväljendust.
1. Lähtub kliendist ja kliendi hetkevajadustest.
2. Kuulab ära kliendi mured, eesmärgid, väärtused ja uskumused sellest, mis on ja mis ei ole võimalik.
3. Suudab teha vahet sõnadel, hääletoonil ja kehakeelel.
4. Võtab kokku, sõnastab ümber, kordab ja peegeldab seda, mida klient on öelnud, et tagada selgus ja teineteisemõistmine.
5. Innustab, toetab ja julgustab klienti väljendama oma tundeid, muresid, uskumusi, tundmusi, ettepanekuid, jne.
6. Lähtub oma tegevuses kliendi ideedest ja ettepanekutest.
7. Suudab mõista ja kokku võtta kliendi jutu sisu ja olemuse, mitte ei lasku pikkadesse, kirjeldavatesse vestlustesse.
8. Võimaldab kliendil end vajadusel tühjaks rääkida või “auru välja lasta” ilma klienti hukka mõistmata ning andmata hinnanguid.
6. Mõjukate küsimuste esitamine—oskus esitada küsimusi, mis annavad võimalikult palju kliendi ja coaching‘u protsessi jaoks vajalikku teavet.
1. Küsib küsimusi, mis tõestavad aktiivset kuulamist ning kliendi mõistmist.
2. Küsib küsimusi, mis ärgitavad avastama, taipama, mõistma, pühenduma ja tegutsema (ärgitavad klienti oma eeldustest loobuma).
3. Küsib avatud küsimusi, mis loovad selgust, avardavad võimalusi ja innustavad uue õppimist.
4. Küsib küsimusi, mis aitavad kliendil soovitud suunas liikuda, mitte selliseid, mis panevad kliendi ennast õigustama.
7. Tõhus suhtlus—kasutab sessioonidel klienti toetavat suhtlemisviisi.
1. On tagasisidet andes selge, mõistetav ja vahetu.
2. Vajadusel sõnastab mõtte ümber või väljendub selgemini, et aidata kliendil mõista ebaselget või ebakindlat mõtet teise nurga alt.
3. Kooskõlastab selgelt eesmärgid ja kohtumiste päevakorra ning selgitab erinevate tehnikate ja harjutuste eesmärki.
4. Kasutab vestluses lugupidavat ja viisakat keelt (väldib žargooni, rassistlike ja seksistlikke väljendeid ning liiga tehnilisi termineid).
5. Kasutab metafoore ja analoogiaid, kui on vaja mõtet näitlikustada või luua esitatust selgem pilt.
D. Õppimise hõlbustamine ja tulemused
8. Teadlikkuse suurendamine—Oskus kasutada ja mõista erinevaid infoallikaid ning anda tõlgendusi, mis aitavad kliendil mõista ja ühtlasi saavutada soovitud ja kokkulepitud tulemusi.
1. Suudab kliendi probleeme ja muresid hinnates näha „suurt pilti“.
2. Küsitleb ja uurib, et saavutada mõistmine, teadlikkus ja selgus.
3. Tuvastab kliendi murekohad; tema tüüpilised ja kinnistunud viisid enese ja maailma tajumiseks; fakti ja tõlgenduse vahelised erinevused; mõtete, tunnete ja uskumuste vahelised erinevused.
4. Aitab kliendil tuvastada mõttemustreid, uskumusi, tunda ära enda emotsioone, tujusid jne, et tugevdada tegutsemistahet ja suutlikkust liikuda püstitatud eesmärkide suunas.
5. Aitab näha suuremat pilti ning inspireerib klienti nihutama oma vaatenurki ja leidma uusi võimalusi tegutsemiseks.
6. Aitab kliendil näha ja mõista erinevaid omavahel seotud tegureid, mis mõjutavad teda ennast ja tema käitumist (nt mõtted, emotsioonid, keha, taust).
7. Väljendab oma arusaamu kliendi jaoks kasulikul ja mõtestatud viisil.
8. Aitab tuvastada kliendi tugevusi ja peamisi valdkondi, mis vajavad süvenemist ja arengut.
9. Kutsub klienti vahet tegema triviaalsel ja olulisel, situatsioonilisel ja korduval käitumisel, kui on vaja eristada see, mida öeldakse sellest, mida tehakse.
9. Tegevuste kavandamine—Oskus luua koostöös kliendiga võimalus järjepidevaks õppimiseks nii coaching‘u ajal kui erinevates töistes ja elulistes situatsioonides, ning proovida uusi tegevusi, mis viivad kõige efektiivsemal viisil kokkulepitud tulemusteni.
1. Aitab ajurünnakute abil defineerida tegevused, mis aitavad kliendil demonstreerida, praktiseerida ning edendada õppimist.
2. Aitab kliendil keskenduda ja süstemaatiliselt uurida murekohti ja võimalusi, mis on eesmärkide seisukohalt olulised.
3. Suunab klienti leidma alternatiivseid ideid ja lahendusi, hindama erinevaid võimalusi ning võtma vastu sellekohaseid otsuseid.
4. Innustab klienti eksperimenteerima ja ennast tundma õppima, võimaldades kliendil arutatut ja õpitut kohe rakendada nii oma töös kui teistes elulistes olukordades.
5. Elab kaasa kliendi edule ja arengule.
6. Ärgitab otsima ideid ja tegevusvõimalusi mis on uudsed võrreldes kliendi seniste tõekspidamiste vaatenurkadega.
7. Toetab ja toob esile teemasid, mis on kooskõlas kliendi eesmärkidega.
8. Innustab klienti asjaga koheselt tegutsema, tagades kliendile seejuures igakülgse toe.
9. Julgustab piire ületama ja väljakutseid vastu võtma, kuid samuti hoidma õppimisel mõistlikku tempot.
10. Planeerimine ja eesmärkide seadmine —Oskus toetada klienti tegevusplaani koostamisel.
1. Toetab klienti eesmärkide seadmisel ja tegevusplaani koostamisel, mis aitab tegeleda peamiste väljakutsetega.
2. Lepib kliendiga kokku plaani, mille tulemused on mõõdetavad, saavutatavad, konkreetsed ning kindla lõppkuupäevaga / tähtajaga.
3. Kohandab plaani vastavalt kokkuleppe volitustele ning olemasolevale olukorrale.
4. Aitab kliendil leida erinevaid toetavaid info- ja õppeallikaid.
5. Märkab ja tunnustab edusamme, mis on kliendi arenguks olulised.
11. Arengu juhtimine ja vastutus—Oskus hoida tähelepanu olulisel ning jätta vastutus tegutsemise eest kliendile.
1. Väljendab selgelt, et kliendile on ootus tegutseda paikapandud eesmärkide saavutamise suunas.
2. On järjepidev tulles tagasi kliendiga eelmistel sessioonidel käsitletud tegevuste ja teemade juurde.
3. Tunnustab klienti selle eest, mida nad on eelnevate coaching‘u sessioonide jooksul teinud, tegemata jätnud, õppinud või teada saanud.
4. Valmistab ette, korraldab ja vaatab koos kliendiga üle sessioonide käigus omandatud teadmised.
5. Aitab kokkulepitud eesmärkidel ja tegevusplaanil kogu koostöö vältel tähelepanu hoida.
6. Järgib paika pandud plaani, kuid on samas valmis seda kohandama, kui coaching‘u protsess näeb ette nihkeid või suuna muutust.
7. Hoiab tähelepanu suurel pildil ja eesmärgil, toetades kliendi otsinguid erinevate lahendusvariantide vahel.
8. Toetab kliendi enesedistsipliini jättes kliendile vastutuse kokkulepitud plaanide, tegevustulemuste ja tähtaegade eest.
9. Toetab kliendi arengut väljakutsete, kitsaskohtade ja prioriteetide tuvastamisel ja nende lahendamisel.
10. Juhib otsekoheselt tähelepanu kui klient ei ole endale võetud kohustustest ja kokkulepetest kinni pidanud.