Juhtimis-coach on juhi ja ettevõtte edu võimendaja

Maailma mastaabis on juhtimis-coachid viimase 50 aasta jooksul saanud haruldastest tavalisteks, eriti kui vaadata Ameerika, Kanada või edumeelsete Euroopa riikide suunas. Nii kasutab Fortune 500 ettevõtetest tervenisti 40% juhtmis-coache. Teinegi muljetavaldav number näitab, et maailma mastaabis on coachingu äri viimase viie aastaga kasvanud 35% võrra.

Coachingu põhitunnused on fookus ja eesmärgistatus. Laiemalt on coaching usk potentsiaali ning tulemuslikkuse kasv saavutatakse läbi piirangute ja takistuste vähendamise. Coaching aitab kasvutahtega juhtidel ja ettevõtetel veelgi paremaid tulemusi saavutada, edendada kaasaegset võimuta juhtimist ning tiime ühtseks löögirusikaks liita.

Eestis ei ole juhtimis-coachi kaasamine veel nii tavapärane ning tean vaid ühe käe sõrmedel üles lugeda ettevõtteid, kus töötavad püsivalt sise-coachid. Mis veelgi olulisem – väljaõppinud coachid.

Nagu Elisa personalijuht vahel naljatamisi ütleb, ja see tegelikult ei olegi nali, vaid päris elust võetud lugu, on meie ettevõttele tulnud coachi teenust pakkuma needki inimesed, kes on omaette paar erialast coachingu raamatut läbi lugenud. Teine lugu, mida ühe kaubandusketi personalivaldkonna töötaja minu endaga jagas, kõlas järgmiselt. Ettevõte otsustas palgata coachi, mille peale juht pakkus ametit esmalt personalivaldkonna töötajale, kes ameti ka vastu võttis. Uuele positsioonile asunud inimene uuris, kas oleks mõttekas coachingut ka õppima minna. Olgem ausad, coachi puhul pole küsimustki, kas väljaõpet on vaja või mitte, sest ettevalmistuseta inimene võib tekitada enam kahju kui kasu.

Eestis leiab akrediteeritud coach`i kergesti ICF Estonia lehelt vastavalt väljastatud tasemetele ACC, PCC ja MCC. Akrediteering näitab, kas coach on läbinud vajaliku väljaõppe, praktiseerinud piisava arvu tunde, läbinud supervisioonid, teinud hinnatava näidiscoachingu sessiooni/d ning sooritanud vajalikud kutseeksamid. Julgeksin küll usaldada vaid coachi, käib ka ise teekonda, mida teenusena pakub ehk on ise pidevas professionaalses kasvus. Alustades üldse sellest, et esmalt ameti selgeks õpib ning praktiseerides akrediteeringu/d pälvib.

Eduka strateegia ellu viimise taga on alati tugevad inimesed

Elisa ajalugu coachide kasutamisel ulatub juba rohkem kui kaheksa aasta tagusesse aega. Idee sai alguse vajadusest hakata looma agiilset organisatsioonikultuuri. Lähtekohaks oli siin tõdemus, et ärimaailm on üha volatiilsem ning püsima jäävad vaid ettevõtted, mis on võimelised muutustega kiirelt kohanema. Kui mõtlemegi sellele, mis viimase kahe aasta jooksul on toimunud, alustades koroonaviirusest, jätkates Ukraina sõja, kasvava inflatsiooni ning üleilmselt ähvardava majanduskriisiga, mõistame kuivõrd teravalt oleme pidanud ning peame muutusteks valmis olema ja kohanema.

Agiilset ettevõtet iseloomustavateks osadeks on tugev strateegiline juhtimine, läbipaistvus ning mis veel kõige olulisem – võimustatud töötajad. Sul võib olla paika pandud hea strateegia, kuid kui pole inimesi, kes on suutelised reastama oma tiime ja inimesi, kes välja mõtleks, kuidas välja valitud suundasid kõige paremini ellu viia, võib sama hästi selle strateegia ka toaseina tapetseerida. Inimesed on alati need, kes strateegia lõpuks ellu viivad.

Agiilses ettevõttes on inimesi võimustades tekivad isejuhtivad tiimid. Veelgi sügavamale vaadates võtavad taolised tiimid ise vastutust, püstitavad ambitsioonikaid eesmärke ja toovad eesmärgid ka koju. Taoliste tiimide poolt seatud eesmärgid on kõrgemadki kui ettevõtte enda seatud eesmärgid. Juhtimis-coach Peter Bluckert ütleb, et organisatsioonikultuuri muutus võtab aega pool kuni 5 aastat. See pole midagi, mis muutuks päeva pealt. Elisa vaates on tiime, kes on väga iseseisvad, kiired ning ambitsioonikad ning jätkuvalt on ettevõttes tervikuna ka hulga arenguruumi.

Teine tugev argument oli Elisa laienemine, sest viimase viie aasta jooksul oleme ostnud mitu suurt ettevõtet ning ühinemisprotsesside ajal on coachi tugi juhtidele ja tiimidele hindamatu väärtusega. Mida rohkem muutuseid on käimas, seda kasutoovam on võimalus sparrata teemasid erapooletu partneriga, kes läbi avatud ja mõjukate küsimuste loob võimaluse saada selgust ning vaadata teemadele täiesti uue lähenemisnurga alt.

Miks ei sobi direktiivne juhtimine kiiretel ja muutuste rohketel aegadel ning agiilsetesse ettevõtetesse? Direktiivset juhtimist iseloomustab see, et enamik otsuseid võetakse vastu nn kõrgemal tasandil ning ülejäänud ettevõtte töötajad on nö käsutäitjad. Kiiretel aegadel võib, ja suure tõenäosusega saabki, tippjuhist ummikkoht, mis edasiliikumist takistab. Juht ei jõua end enam vajaliku infoga piisavalt kiires tempos kurssi viia ning otsustamine hakkab takerduma. Direktiivne juhtimine tähendab ka inimeste potentsiaali raiskamist, sest ettevõte võtab tööle eksperdid, kes oma ametit valdavad, kuid otsused langetab ikkagi nende eest. See piirab ilmselgelt inimeste potentsiaali avaldumist ja arengut. Lisaks piirab see ka inimeste motivatsiooni ja tulemuslikkust. Uuringud näitavad selgelt, et otsustaja rollis, on inimene mitu korda enam motiveeritud tööülesandeid ellu viima.

Rööprähklemine vs fookustele keskenduv ettevõte

Väga paljudes ettevõtetes tegeletakse rööprähklemisega eesmärgiga, et jooksev töö saaks tehtud. Selle käigus unustatakse, kuivõrd oluline on oma tiimi kokku tuua ning tagada, et kogu meeskond töötab sünkroonis suurima prioriteediga eesmärkide nimel. Kui tiimcoachingutel jõuame vaatluse juurde, milleks on see meeskond ellu kutsutud ja mis on peamised suurimad fookused, puudub sellest tihtipeale ühtne arusaam. Seega aitab hea coach selgemaks saada tiimi eesmärgid ning välja selgitada, mida ollakse nende saavutamiseks suutelised tegema.

Ühtlasi on ta juhi teekonnal võimas ja kasulik tugisüsteem: keegi, kes õpib juhti hästi tundma ja soovib talle parimat, kuid on samal ajal neutraalne kolmas osapool. Coach saab olla juhiga aus selle osas, kuidas tal läheb, tuletada meelde, mida juht soovib saavutada, ja arutada üheskoos, mis tegevused toetavad ja mis takistavad seda teekonda. Mis kõige tähtsam – coach saab toetada uute mõtlemis- ja tegutsemisviiside teket ja uute oskuste omandamist, mis omakorda võimaldavad juhil paremini oma eesmärke saavutada ja soovitud karjääri luua.

Coach toetab seda, et juhid ja tiimid näeksid end selgemalt. See kõlab justkui midagi elementaarset, kuid on tegelikult väga oluline. Uuringud on näidanud, et enamik meist ei näe ennast objektiivselt. Samas on juhtide parem eneseteadlikkus tugevas korrelatsioonis organisatsiooni tõhususe ja kasumlikkusega ning inimesed eelistavad järgida juhte, kes suudavad iseennast tõepäraselt näha. Coachingute alguses kogutakse sageli läbi erinevate metoodikate teavet (n: 360 kraadi tagasiside jne), kuidas teised juhti näevad, sealhulgas tema enda juht, tiimiliikmed, kaasjuhid ja partnerid. See on vaade, mida juht saab koos coachiga esimeses järjekorras läbi vaadata ja analüüsida. Lisaks sellele peegeldab coach vaatlusele tuginedes seda, mida näeb ja tunnetab ning toob läbi uudishimulike küsimuste välja tema tugevusi ning tunneb huvi võimalike kasvukohtade vastu. Nii võib juht coachi toel hakata paremini nägema oma tugevaid külgi, mis tal juba olemas on, kuid mida ta ise hetkel võib alahindab ning samuti avastada tema võimalikke arengukohtasid.

Juhi vaates on oluline selgelt näha ka oma tiimiliikmeid ning hinnata nende võimekust erapooletult. Vahel võivad juhid kippuda soosima tiimiliikmeid, kellega nad inimestena paremini klapivad. Seeläbi võivad juhid kaotada tugevaid töötajaid, sest ei tunnusta ega toeta nende võimeid piisavalt, või siis jätavad nõrgad töötajad ettevõttesse liiga kauaks, sest ülehindavad nende võimeid. Coach pakub ka tööriistasid, mis aitavad mõista ja luua paremaid ja ühendavaid töösuhteid enamate inimestega.

Tiimide vaates kaasnevad avatuse ja usalduse kasv, üksteise suurem toetamine, selge arusaam, mida üheskoos tehakse ning parimaks on võimalus süveneda üheskoos edu takistavatesse teguritesse ning tiimina neile erinevate coachingu metoodikate toel edasiviivaid lahendusi leida.

USA tuntuim juhtimis-coach Marshall Goldsmith on ühele enda raamatutest andnud tabava pealkirja – „What Got You Here Won’t Get You There“. Omaette pusides on sageli raske leida viise, kuidas edasi liikuda. Koos coachiga, kes aitab teemadele otsa vaadata ja läheneda uute lähenemisnurkade alt, on see aga oluliselt lihtsam.

Artikli autor: Marika Raiski, PCC, Elisa juhtimiscoach

Scroll to Top