International Coaching Federation (ICF) on määratlenud kaheksa coaching’u põhikompetentsi, et tänapäevased coaching’us kasutatavad pädevused ja suundumused oleksid laialdasemalt mõistetud. Samuti on need toetavaks võrdlusbaasiks coaching‘u väljaõppeprogrammide vahel valimisel. Lisaks on ICF’i poolt defineeritud coaching‘u mõiste ja põhikompetentsid ICF coach’ide pädevuse hindamise aluseks.
ICF defineerib coaching‘ut kui inspireerivat ja loomingulist partnerlust, mille käigus julgustab coach oma kliente nende professionaalset ja isiklikku potentsiaali maksimaalselt ära kasutama. Põhikompetentsid on jagatud nelja suuremasse gruppi vastavalt sellele, kuidas nad loogiliselt ning parimale praktikale tuginedes kokku sobivad. Kompetentside grupid ja nende alamkategooriad ei ole esitatud tähtsuse järjekorras. See tähendab, et need põhikompetentsid on professionaalse coach’i jaoks ühtviisi olulised ja tähtsad.
A. PÕHIALUS
1. Lähtub eetilisest praktikast
Definitsioon: Mõistab ja järgib järjekindlalt coachingu eetikat ja coachingu standardeid.
2. Kehastab coachingu mõtteviisi
Definitsioon: Arendab ja hoiab mõtteviisi, mis on avatud, uudishimulik, paindlik ja kliendikeskne.
B. SUHTE KOOSLOOMINE
3. Sõlmib ja hoiab kokkuleppeid
Definitsioon: On partneriks kliendile ja asjakohasetele huvipooltele, sõlmides selged kokkulepped coachingu suhtele, protsessile, plaanidele ja eesmärkidele. Saavutab kokkuleppe nii terviklikule coachingu protsessile kui ka igale coachingu sessioonile.
4. Loob usalduse ja turvatunde
Definitsioon: Koostöös kliendiga loob turvalise, toetava keskkonna, mis võimaldab kliendil ennast vabalt väljendada. Säilitab suhtes vastastikuse austuse ja usalduse.
5. Säilitab kohaloleku
Definitsioon: On teadlik ja kliendiga koos kohal, kasutades lähenemist, mis on oma olemuselt avatud, paindlik, tasakaalus ja enesekindel.
C. TÕHUS SUHTLEMINE
6. Kuulab aktiivselt
Definitsioon: Keskendub sellele, mida klient ütleb ja mida ta ei ütle. Kuulab eesmärgiga mõista kliendi poolt edastatut täielikult, arvestades kliendi tervikpilti ja toetades kliendi eneseväljendust.
7. Tekitab teadlikkust
Definitsioon: Aitab kaasa kliendi taipamisele ja õppimisele, kasutades selleks tööriistu ja tehnikaid nagu võimsate küsimuste küsimine, vaikus, metafoorid ja analoogiad.
D. ÕPPIMISE JA ARENGU SOODUSTAMINE
8. Toetab kliendi arengut
Definitsioon: On kliendile partneriks, et koos muuta õppimine ja sisemine taipamine tegevusteks. Edendab coachingu protsessis kliendi iseseisvust.
Loe lähemalt edasi siit.